TAEC
Image default
Mode en Kleding

Is duurzame mode betere kwaliteit?

Inleiding

Ik ben een groot fan van duurzame mode. Ik hou van het idee dat mijn kleding een kleinere impact heeft op het milieu en dat ze gemaakt zijn door mensen die eerlijk worden behandeld. Als fervent shopper vind ik het ook belangrijk om bij aankopen rekening te houden met zowel de kwaliteit van kleding als de duurzaamheid ervan. Kun je dus zowel hoogwaardige duurzame kleding als lage kwaliteit fast fashion hebben? Het antwoord is ja! In dit bericht leg ik uit waarom het mogelijk is dat beide soorten kleding van hoge kwaliteit zijn en bespreek ik hoe prijsfactoren in deze vergelijking meespelen.

Duurzame mode en kwaliteit gaan hand in hand.

Sustainable fashion is een kwaliteitsproduct. Duurzaam en kwaliteit sluiten elkaar niet uit, dus duurzame mode hoeft niet saai of onflatteus te zijn. Je vindt er veel voorbeelden van duurzame kleding die ook nog eens goed gemaakt, stijlvol en van hoge kwaliteit is.

Als je erover nadenkt, wat is dan het doel van iets nieuws kopen als het niet lang meegaat? Waarom geld uitgeven aan iets dat je een keer draagt ​​en dan weggooien? Deze vraag is vooral relevant geworden als we nadenken over de toekomst van onze planeet en haar hulpbronnen – en hoe onze kleding die factoren beïnvloedt. Het prijskaartje dat aan een kledingstuk hangt, mag niet worden gezien als een indicatie van de levensduur; het moet eerder worden gezien als een indicatie dat dit specifieke stuk misschien de moeite waard is om in te investeren, omdat het langer meegaat dan andere items die zijn gemaakt van materialen van mindere kwaliteit (of zelfs van gerecyclede materialen).

Het is waar: duurzame mode kan van betere kwaliteit zijn dan fast fashion!

Zowel duurzame als niet-duurzame kleding kan sterk uiteenlopen op het gebied van prijs, kwaliteit en levensduur.

Zoals bij alle kleding, kun je in alle prijsklassen zowel duurzame als niet-duurzame kleding vinden. Prijs is slechts één factor in wat een kledingstuk van hoge kwaliteit maakt. Je moet ook rekening houden met de gebruikte materialen en hoe ze zijn gemaakt.

Hoewel duurzaamheid voor sommige mensen misschien wel of niet een verkoopargument is, zal kwaliteit altijd belangrijk zijn, wat je ook draagt. Als je kleding niet goed voelt op je lichaam of niet goed past in bepaalde situaties, dan is het moeilijk om ervan te genieten, hoe duurzaam ze ook zijn!

De kwaliteit van een kledingstuk is subjectief – wat voor de ene persoon goed aanvoelt, kan voor een andere persoon oncomfortabel aanvoelen – maar er zijn enkele basisdingen die alle kledingstukken zouden moeten hebben:

  • Goede stiksels (tenzij het er versleten uitziet)

  • Geen zichtbare gebreken zoals gaten of scheuren

Hoge kwaliteit betekent op de lange termijn minder afval.

De milieu-impact van hoogwaardige mode op de lange termijn gaat niet alleen over de materialen. Het gaat er ook om hoe lang je je kledingstuk kunt gebruiken voordat je een ander kledingstuk moet kopen. Als u bijvoorbeeld een spijkerbroek van $ 50 koopt met materiaal van lage kwaliteit die slechts twee jaar meegaat, en vervolgens een spijkerbroek van $ 100 koopt met materiaal van hoge kwaliteit die vijf jaar meegaat, zal deze laatste duurzamer zijn vanwege zijn langere levensduur.

Overweeg ook de reparatiemogelijkheden: als de naden in mijn oude shirt na twee jaar beginnen los te laten omdat ik geen tijd of geduld had om ze op te lappen, moet ik dit item weggooien in plaats van tijd te besteden aan het repareren ervan. Maar als diezelfde naden op mijn goed gemaakte kledingstuk na vijf jaar dragen uit elkaar vallen omdat ze ondanks een kleine beschadiging nog steeds sterk genoeg zijn – en dan kan ik ze zelf weer aan elkaar naaien – dat is nog een manier om te kopen kleding van hogere kwaliteit bespaart geld na verloop van tijd!

Investeren in materialen is investeren in mensen.

In het geval van katoen creëert één pond ruwe katoen meer dan twaalf pond stof. De hoeveelheid water die wordt gebruikt om de katoen te verbouwen, is ook aanzienlijk: Californië alleen al gebruikt jaarlijks drie biljoen gallons voor irrigatie. Maar waar niet vaak over wordt gesproken, is dat automatisering in de landbouw het aantal beschikbare banen heeft verminderd; boeren kunnen de arbeidskosten vaak niet betalen, dus gebruiken ze machines.

Om kleding te maken met duurzame materialen zoals bamboe of soja, moet je investeren in hoogwaardigere grondstoffen en fabrieken die hebben geïnvesteerd in het creëren van een betere werkomgeving. De fabrieken zullen hun werknemers eerder goed behandelen, omdat ze willen dat ze lang genoeg in dienst blijven om hun investeringen (in apparatuur, opleiding) te laten renderen – en als ze vroegtijdig vertrekken vanwege lage lonen of slechte arbeidsomstandigheden, zal het moeilijker voor hen om nieuw werk te vinden in een andere fabriek, omdat er minder kansen zijn vanwege de eerder genoemde automatiseringsproblemen (dwz minder banen betekent minder geld dat aan materialen wordt uitgegeven, staat gelijk aan minder gecreëerde banen).

Als we willen dat onze werknemers in de kledingindustrie eerlijk worden behandeld en een leefbaar loon krijgen met behoud van hoge kwaliteitsnormen, dan hebben we bedrijven nodig die om meer geven dan alleen winst: ze hebben consumenten nodig die hen willen steunen met zowel hun portemonnee als hun stem!

Snelle modemerken heffen een enorme milieubelasting.

Fast fashion, het tegenovergesteld van slow fashion, zijn merken zoals H&M, Forever 21 en Topshop zijn enkele van de grootste boosdoeners als het gaat om vernietiging van het milieu. Deze bedrijven gooien elk jaar enorme hoeveelheden kleding weg en gooien jaarlijks ongeveer 70 miljard pond textiel weg. Ze gebruiken ook chemicaliën die de bodem en watervoorraden vervuilen, terwijl ze meer dan genoeg plastic afval produceren om Central Park in New York City drie keer te bedekken.

Fast fashion is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook de oorzaak van veel onethische arbeidspraktijken zoals sweatshops en kinderarbeid. Hoewel er tal van ethische alternatieven zijn (inclusief die van ons!), is het belangrijk om te weten dat het kopen van “fast-fashion” betekent dat je een industrie steunt die heel weinig respect heeft voor zijn werknemers of hun arbeidsomstandigheden; deze kleding hoeft tenslotte maar lang genoeg mee te gaan, zodat je ze één keer kunt dragen voordat je ze weggooit!

Een lange levensduur betekent dat je minder kledingstukken hebt die jarenlang kunnen worden gedragen, waardoor je garderobe kleiner wordt voor zowel duurzaamheids- als budgetdoeleinden.

Je hebt veel minder was te doen. Je kleding gaat langer mee, dus je kunt ze ook langer dragen!

Je hebt ook minder opbergruimte nodig, omdat je kledingkast meer gestroomlijnd is. Dit is zowel goed voor het milieu als voor uw budget – u wilt niet te veel uitgeven aan opbergoplossingen (daarnaast), het neemt waardevol onroerend goed in uw huis of appartement in beslag terwijl u die ruimte voor iets anders zou kunnen gebruiken !

En tot slot betekent het kopen van minder kleding en accessoires dat elk stuk meer waarde heeft omdat het langer meegaat en op verschillende manieren kan worden gedragen in plaats van na slechts één seizoen uit de mode te raken.

Als consumenten en ontwerpers hebben we de verantwoordelijkheid om elke keuze die we maken te gebruiken om zorg te dragen voor het milieu, de cultuur en de economische gezondheid van onze gemeenschappen door de mensen die onze kleding maken en degenen die het dragen te respecteren.

Als consumenten en ontwerpers zijn we hebben de verantwoordelijkheid om elke keuze die we maken te gebruiken om te zorgen voor het milieu, de cultuur en de economische gezondheid van onze gemeenschappen door de mensen die onze kleding maken en degenen die het dragen te respecteren. Door onszelf voor te lichten over de milieueffecten van onze kledingkeuzes – en hoe we deze kunnen verminderen – kunnen we collectieve veranderingen in onze economie creëren die de rechten van werknemers helpen beschermen en gemeenschappen over de hele wereld ten goede komen.

Conclusie

Zoals we hebben gezien, gaat duurzame mode niet alleen over het milieu. Het gaat ook om de mensen die onze kleding maken en degenen die het dragen. Wanneer u een kledingstuk van een duurzaam merk koopt, ondersteunt u deze mensen en helpt u hen om hun leven zowel economisch als ecologisch te verbeteren. Als consumenten en ontwerpers hebben we de verantwoordelijkheid om elke keuze die we maken te gebruiken om te zorgen voor het milieu, de cultuur en de economische gezondheid van onze gemeenschappen door de mensen die onze kleding maken en degenen die het dragen te respecteren