TAEC
Image default
Sport

Sterk worden door vrij te blijven van blessures

Het voorkomen van blessures is de sleutel tot het verbeteren van sportprestaties. Wolfgang Güllich, een van de beste rotsklimmers van zijn generatie, zei ooit: “Sterk worden is makkelijk, maar sterk worden zonder geblesseerd te raken is moeilijk.”

Preventief tapen

Preventief tapen is een snelle en gemakkelijke manier om je gewrichten te besparen tegen de dagelijkse slijtage van het sporten. Uit onderzoek blijkt dat door preventief te tapen de kans op een blessure met meer dan 70 procent afneemt. Wel zo handig dus om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. 

Vingerblessures

Vingerblessures komen frequent voor bij sportklimmers. Dat kan letsel aan een van de pulleys zijn of bijvoorbeeld letsel aan de ringbanden. Pulleyletsel bij klimmers is herkenbaar door de luide “pop” die je van een afstand hoort. Het knappende geluid wordt meestal gevolgd door pijn in de vingerkootjes en een zwelling. Het vingerletsel ontstaat doordat er te veel lichaamsgewicht op de buigpezen rust. Crimping is een greep die het meest belastend is voor de pezen en gewrichten in je vingers. Een pulley-ruptuur ontstaat vaak op het moment van het verliezen van grip, bijvoorbeeld door weg te glijden van een boulder of een stuk rots. De pulleys kunnen gedeeltelijk of in zijn geheel scheuren. De zogenaamde A2, A3 en A4 pulley van de ringvinger en middelvinger zijn het vaakst aangedaan. Dit zijn de sterkste vingers van de hand en deze worden het zwaarste belast. Hoewel je door te tapen nooit alle kracht van de pulley opvangt, kun je wel de ernst van de schade beperken.

Voorkomen is beter dan genezen

In het judo draait het niet alleen om het voorkomen van vingerblessures, maar ook om het voorkomen van letsel in de polsen, knieën, tenen en enkels. Voor gevorderde wedstrijdjudoka’s die het topniveau willen bereiken, is sporttape van groot belang. De atleten die je in een officieel IJF judopak ziet lopen (je kunt hier een judopak kopen), dragen het vaakst tape. Omdat zij op internationaal niveau trainen, worden met name de vingertoppen en enkels ingetapet om blessureleed te voorkomen. Doordat sporttape rekbaar is, biedt het zowel bewegingsvrijheid als versteviging aan de spieren. Kortom, tape is een onmisbare factor bij het genezen en voorkomen van blessures.

Gerelateerde artikelen

Welke keepershandschoenen zijn geschikt voor jou en hoe kan je het ze beste onderhouden?

3 redenen om als sporter voor supplementen te kiezen

3 redenen waarom danslessen goed zijn voor kinderen