Het voorbereiden op onverhoopte noodsituaties op de werkplek is van cruciaal belang om de impact van mogelijke crisissituaties te beperken. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om werknemers te leren omgaan met een bepaald noodgeval, is het van belang om eventuele gevaren zo optimaal mogelijk te minimaliseren. De harde waarheid is dat noodgevallen een onderneming op elk moment kunnen treffen en de mensen op de werkvloer moeten daarop voorbereid zijn. Door de tips in dit artikel te volgen, kunnen mensenlevens en eigendommen beter worden beschermd. Breng de mogelijke noodscenario’s in kaartOm te beginnen, zorg ervoor dat de BHV-medewerkers volledig op de hoogte zijn van mogelijke ramp- en crisissituaties. Het is daarom belangrijk om de mogelijke probleemsituaties in kaart te brengen waar je organisatie mee te maken kan krijgen. Denk hierbij aan de instorting van het gebouw, een bommelding, brandgevaar of geweld op de werkplek. Wanneer er meer duidelijkheid is over de noodscenario’s, kan er beter worden bepaald hoe er het best op gereageerd kan worden. Laat medewerkers kennismaken met de veiligheidsproceduresWanneer er een noodactieplan is opgesteld op basis van de mogelijke noodscenario’s, moeten alle BHV-werknemers inzicht kunnen hebben in de verschillende soorten noodsituaties die zich voor kunnen doen op de werkvloer, evenals de veiligheidsprocedures die hiermee gepaard gaan. Denk hierbij aan procedures die te maken hebben met noodvergrendeling, alarmactivering, communicatie en zelfbescherming. Maak gebruik van de juiste communicatiemiddelenIn de meeste noodscenario’s is communicatie de sleutel om de bescherming van mensen en eigendommen te waarborgen. Het is daarom belangrijk dat de juiste middelen worden ingezet om de communicatie te stroomlijnen. Een goede oplossing is om bedrijfshulpverleners uit te rusten met een BHV app op hun smartphone. Een BHV app brengt verschillende functies op het gebied van BHV en veiligheid samen op de smartphone en maakt de organisatie van de calamiteitenbestrijding efficiënter in termen van schadebeperking en verhoging van de veiligheid. De BHV app maakt snelle communicatie mogelijk tussen BHV’ers en maakt het mogelijk om te bepalen welke hulpverlener zich waar in het gebouw bevindt, zodat de dichtstbijzijnde hulpverlener direct naar de plek des onheils kan worden gestuurd. Met behulp van een BHV app zijn bedrijfshulpverleners altijd op de hoogte en kan schijnveiligheid voorkomen worden. Organiseer regelmatig BHV-trainingenHet is tenslotte belangrijk om te onthouden dat noodprocedures moeten worden gereviseerd om het calamiteitenplan optimaal te houden. Hierbij is het belangrijk dat medewerkers met regelmaat worden getraind om de juiste handelingen uit de voeren in uiteenlopende noodscenario’s. Denk hierbij aan praktische trainingssessies die mogelijke noodscenario’s simuleren, zodat de belangrijkste veiligheidsinformatie behouden blijft.
|