Leer stress herkennen om er vroegtijdig grip op te krijgen

Leer stress herkennen om er vroegtijdig grip op te krijgen

Voel jij je gestrest en zoek je naar een manier om te leren omgaan met stress? Dan is het belangrijk dat je stress bij jezelf leert herkennen en dat je weet hoe je moet handelen op het punt dat je stress ervaart. Wanneer je erachter komt waar je bij jezelf op moet letten om erachter te komen of je gestrest bent, kun je stressvolle situaties steeds beter leren herkennen en op den duur leren voorkomen. Als je voor een lange periode achter elkaar te veel stress ervaart, kun je ernstige mentale en fysieke klachten oplopen. Dit is niet wat jij wil. Lees in deze blog hoe jij jezelf aan kunt leren om stress te herkennen en te voorkomen.

Op welke factoren moet je letten om stress te leren herkennen?

Stress uit zich bij iedereen op een andere manier. Sommige personen hebben meer last van stress op mentaal gebied terwijl anderen het fysiek merken wanneer ze gestrest zijn. Vaak zien andere personen het aan je op het moment dat je gestrest bent. Je hele lichaamshouding verandert en je ziet dat er spanning in je spieren ontstaat. Verder kan een gezicht boekdelen spreken, want wanneer je gestrest bent zal je weinig glimlachen en kijk je gespannen voor je uit. Stress kan dus zowel lichamelijk, psychisch als via gedrag tot uiting komen. Lichamelijke indicaties voor stress zijn onder andere rugpijn, hartkloppingen, rode vlekken in de nek en nog veel meer. Psychische indicaties voor stress zijn bijvoorbeeld angstgevoelens, vermoeidheid, te veel piekeren, je zenuwachtig voelen en slaapproblemen hebben. Je kunt aan je gedrag merken dat je gestrest bent op het moment dat je rusteloos bent, je geen besluiten meer kunt nemen, je op je nagels bijt of wanneer je steeds meer last hebt van uitstelgedrag. Al deze indicatoren zijn slechts een greep uit de symptomen van stress en een burn-out. Je kunt nog veel meer andere zaken bij jezelf merken.

Stop de stress zo snel mogelijk

Wanneer je de indicaties voor stress bij jezelf leert herkennen, kun je stress in de toekomst steeds beter en makkelijker voorkomen. Wanneer jij je bewust wordt van de signalen die je lichaam, geest en gedrag je geven, kan je stress snel herkennen. Daarna is het belangrijk om te leren hoe je met de stress omgaat. Wat helpt je om de stress te verminderen? Ga op onderzoek uit wat voor jou werkt en breng dit in de praktijk.

 

https://liberi.nl/