Wat zijn de voor- en nadelen van koolhydraatarm eten?

Iedereen heeft er wel van koolhydraatarm eten. Je hebt ook diëten die de focus leggen op het minimaliseren van koolhydraten. Dit noem je een koolhydraatarm dieet. Het dieet spreekt eigenlijk voor zich. Tijdens een koolhydraatarm dieet consumeert u minder koolhydraten dan gewoonlijk. Per dag is het streefgetal 100g koolhydraten om dit dieet succesvol te volgen. Toch vragen veel mensen zich af wat de effecten zijn van dit dieet. Wat zijn de voordelen en nadelen van het volgen van een koolhydraatarm dieet? In dit artikel ga ik uitgebreid op die vraag in. Houd er echter wel rekening mee bij elk soort dieet waarbij u minder energie binnenkrijgt dan gebruikt zal zorgen voor gewichtsverlies. Een koolhydraatarm dieet is dus geen uitzondering in dit geval. Koolhydraatarm eten zorgen op de lange termijn niet voor meer gewichtsverlies dan diëten hoger in koolhydraten.

 

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet heeft verschillende voordelen, zo krijgt uw lichaam de mogelijkheid om te herstellen op gebied van insuline gevoeligheid en wordt overtollig lichaamsvet verbrand zonder dat u risico loopt op tekorten van voedingsstoffen. Houd echter wel rekening met het consumeren van 100g koolhydraten per dag. Van nature zijn er veel voedingsmiddelen die weinig tot helemaal geen koolhydraten bevatten. Dit dieet is ook vaak rijk aan eiwitten. Dit geeft u het gevoel dat u langer verzadigd bent. U heeft dus minder het gevoel van trek. Verder zijn eiwitten belangrijk voor de opbouw van je spieren. Het eten van voldoende eiwitten tijdens afvallen kan er mogelijk voor zorgen dat er meer spiermassa behouden blijft. Een ander groot voordeel is dat wanneer u zoekt naar koolhydraatarm eten je dit online meestal zo gevonden hebt. 

 

De nadelen van een koolhydraatarm dieet

Naast de eiwitten die meer komen kijken bij dit dieet, komen er ook veel vetten bij kijken. Wanneer een dieet hoog in vet is kan dit het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Daarom raden wij je ook aan om voedingsmiddelen met veel verzadigd vet te vervangen door voedingsmiddelen met onverzadigd vet. Het is ook moeilijk om te onthouden welke producten u wel en niet mag eten, maar online kunt u lijsten vinden hiervan. Neem eens een kijkje op https://makkelijkafvallen.nl/voor goede recepten voor koolhydraatarm eten of lijst met producten. Daarnaast vergroot een koolhydraatarm dieet de kans om voedingsstoffen mis te lopen die van belang zijn. Denk hierbij aan bepaalde B-vitamines, voedingsvezel en jodium. Brood is bijvoorbeeld een belangrijke bron van jodium. Daarnaast mis je de positieve effecten op je gezondheid van sommige koolhydraatrijke producten. Zo verlagen volkorenproducten de kans op hartziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

 

https://makkelijkafvallen.nl/koolhydraatarm-dieet/